Du har tidligere her på siden fået nogle generelle tips til, hvad du bør overveje, inden du går i gang med designet af din hjemmeside. Men én ting er teori, noget andet er praksis. Vi har derfor udvalgt to hjemmesider, hvor du får et visuelt indblik i, hvilke elementer den gode hjemmeside bør indeholde.
Det klokkerene budskab
Når du klikker ind på en hjemmeside, er det vigtigt, at du straks ved, hvad hjemmesiden kan tilbyde dig som forbruger. Det kan enten være i form af dynamiske billeder, sælgende tekster eller en kombination af begge dele. Tager vi et kig på Motley Denim, får vi straks serveret rubrikken ”Motley Denim – tøj til store mænd”. Kundesegmentet er således klart defineret, samtidig med at banneret og produktbillederne understreger stilen. Brødteksten giver desuden den brugbare oplysning, at størrelsesintervallet ligger i 2XL – 8XL. På få sekunder har du fået de vigtigste budskaber, uden først at skulle gennemsøge undermenuerne.
Den rette mængde produktkategorier
Flotte og farverige billeder er en af dine vigtigste salgsargumenter, når du driver en webshop. Vælg derfor en tilpas mængde billeder, der viser det bedste af dit sortiment. Pas dog på, at din hjemmeside ikke vil for meget på forsiden, så brugeren mister overblikket og bliver forstyrret af de mange visuelle indtryk. Det kan hurtigt virke mættende, hvorfor du måske ikke genererer så meget trafik, som du ønsker.Det er vigtigt, at du præsenterer dine produkter i en række overskuelige produktkategorier, der hjælper din potentielle kunde godt på vej. Lad os her vise dig en hjemmeside som Babyshop, hvor du nemt kan finde frem til kategorier som børnesko, legetøj og udsalgsvarer. Endvidere virker hjemmesiden brugervenlig, dels ved at vise dig næste leveringstidspunkt og dels de generelle vilkår, som er placeret nederst på siden. Her finder du også den måske mest centrale menu ”om os”, der giver hjemmesiden et både tillidsvækkende, personligt og professionelt udseende.
Find den rigtige skrifttype
Både Motley Denim og Babyshop er eksempler på hjemmesider med en skrifttype, der ikke ”larmer”. Du kan måske sagtens have fundet en flot font på dit Word-program, men det er langt fra sikkert, at den fungerer på en skærm, hverken i stort format eller på en lille smartphone. Test derfor de forskellige skrifttyper og vurdér dem nøgternt.Du kan finde endnu flere gode tips på diverse blogs!